Co jsou Hry na hrdiny (RPG)?

Hry na hrdiny, někdy také zvané Hry na hraní rolí nebo anglicky Roleplaying games (RPG), jsou hry kombinující vyprávění příběhů, deskové hry a společenskou zábavu. Jejich hraní se podobá čtení knihy nebo sledování filmu, ale s tím rozdílem, že to jsou hráči, kdo rozhoduje o tom, co postavy v kteroukoliv chvíli udělají, co řeknou, nebo jak se rozhodnou.

Hru na hrdiny můžeš vidět na mnoha místech:

Určitě stojí za to zmínit, že Hry na hrdiny jsou nejen zábavné, ale také rozvíjejí fantazii, kreativní řešení, pomáhají udržovat společenské vstahy a mnoho dalšího. Viz např. zde.

Co když ještě nic podobného neznám?

Nemusíš mít strach - Jeskyně a draci jsou psané s velkým ohledem na začátečníky a obsahují všechny potřebné návody a rady. Ačkoliv je kniha samotná velmi rozsáhlá, tak do začátku hraní ti stačí přečíst jen její malou část (zhruba 20 stránek).

Ke hře budeš potřebovat samotná pravidla, papír a tužku a sadu JaD kostek (4, 6, 8, 10, 12 a 20 stěnnou kostku - lze je koupit i společně v sadě nebo použít mobilní aplikaci popř. google příklazem "roll 1d20")

Co jsou Jeskyně a draci?

Jeskyně a draci jsou česká verze "5. edice" světově nejrozšířenější a nejoblíbenější Hry na hrdiny vůbec. Přináší nejen celá základní pravidla, ale i mnohá rozšíření založená na mnohaletých zkušenostech a zájmu herní komunity jak u nás, tak v zahraničí.

Žánrově jsou Jeskyně a draci hrdinskou fantasy. V tomto rámci nabízí ohromně širokou paletu stylizací, od epických her podobných Pánovi prstenů přes intrikářské a historizující příběhy podobné Hře o trůny až po drsné Conanovsky laděné příběhy meče a magie.

Pokud se ti líbí knížky o hrdinných válečnících, mocných čarodějích nebo protřelých tulácích, JaD jsou hra pro tebe.

Jsou Jeskyně a Draci DnD 5e?

Jeskyně a draci mají stejný základ (odpovídající Základním pravidlům nebo Začátečnické krabici, plus většina povolání, kouzel, mnoho kouzelných předmětů atd. z Příručky hráče) K němu přidávají další materiál a rozšíření (vlastní Obory povolání, část kouzel a odborností, pravidla pro cestování a bitvy atd.).

Nebo, řečeno jinak: ano, jsou, ale není to jejich překlad.

Není 550 stránek hrozně moc?

568, abychom byli přesní. Ne, protože na první hru stačí přečíst si 10-20 stránek základních pravidel a tvorby postavy. Zbytek knihy tvoří budoucí obsah dostatečný na celé dlouhé roky dalšího hraní, včetně:

  • zhruba 100 stran možností pro tvorbu dalších a dalších postav vč. originálních inspiračních a návodných textů k jejich hraní
  • skoro 200 stran kouzel, vzorových běžných i kouzelných předmětů a ukázkových protivníků, z nichž potřebuješ ale jen těch pár, které vstoupí do vaší hry
  • přes 70 stran volitelných, rozšiřujících nebo alternativních pravidel, která vám umožní si hru co nejvíce přizpůsobit, nebo ji hrát pokaždé jinak
  • přes 50 stran tvoří stylové ilustrace, okolo 50 stran je věnováno organizaci hry, návodům k její snadné přípravě a radám k jejímu vedení

Samotných pravidel je okolo 80 stran - z toho základ hry je popsán na 10 stranách a většina zbytku je věnována různým speciálním situacím. V podstatě většina knihy jsou věci, které byste jinde museli dokupovat jako různá rozšíření a dodatky.

_Pro srovnání: Původní DrD mělo dohromady 559 stran, DrD+ dokonce 839 stran, původní 5. edice (základní 3 knihy) má 890 stran... atd._

Co JaD přinesou hráčům DnD 5e?

Česká pravidla v kvalitním knižním vydání. Pokud už DnD 5e hraješ, pak se na JaD můžeš dívat i jako na rozšiřující příručku, která ti přinese 31 nových Oborů k již existujícím Povoláním, 1 nové Povolání se 3 Obory a 1 staronové Povolání se 4 Obory, pár nových Odborností a Kouzel, rozšířující možnosti jako jsou Skupinová zázemí pojící celou družinu, pravidla pro tvorbu a přínosy Sídel (hradů, magických věží), prvidla pro cestování, rozšiřující pravidla pro souboje nebo pro hraní bitev atp.

Na kompletní rozdíly a přehled přidaných možnstí se můžeš podívat ve 2. díle série rozhovorů o JaD.

Co JaD přinesou fanouškům Dračího doupěte 1.6?

Moderní pokračování jejich oblíbené a bohužel již nevydávané hry! Dračí doupě původně vzniklo jako trochu přepracovaná kopie tehdejší 2. edice Dungeons & Dragons. Ačkoliv se později vyvíjelo vlastním způsobem, v principu se od DnD nikdy příliš nevzdálilo. Jeskyně a draci přináší 5. edici, která propojuje herní styly všech předchozích edic - tedy i samotného Dračího doupěte. 5. edice je přitom postavena na mnohem modernějších herních pravidlech, která jsou jednodušší a "lehčí", ale přitom přináší více herních možností.

Jeskyně a draci nejsou jen moderní pravidla pro stejný žánr a herní styl - obsahují obdoby všech deseti povolání z DrD 1.6 (ano, včetně sicca, theurga, pyrofora, chodce atd.)

Moment, není DnD hrozně epické? - pouze na velmi vysokých úrovních - stejně, jako samotné Dračí doupě. Prvních čtyři až pět úrovní je v DnD velmi "přízemních", dalších zhruba pět až deset je spíše "hrdinských". Podobně, jako v Dračím doupěti hraní podle Začátečníků, Pokročilých nebo Expertů.

Není k20 hrozně náhodná? - "náhodnost" je daná nejen kostkou, ale i rozsahem čísel. k20 proti 10, 15 a 20 není o nic náhodnější než k6+ proti 4, 5 a 11.

Kde, jak a za kolik Jeskyně a draky seženu?

Viz sekce Produkty na tomto webu, popř. sekce JaD na imago. Základní knihu Jeskyní a draků lze sehnat i v dalších e-shopech nebo kamenných knihkupectvích, zejména (ale nejen) ve fantasy a herních speciálkách.

Pokud nevíš, zda jsou JaD pro tebe, nevadí - stáhni si PDF verzi pravidel zdarma a rozhodni se až podle toho, co v ní najdeš!

Kdo za Jeskyněmi a draky stojí?

Vydavatelem Jeskyně a draků je nakladatelství Mytago zosobněné ve Skavenovi.

Autory JaD jsou jsou dlouhodobí hráči a fanoušci DnD a mnoha dalších RPG her, kteří pochází z komunity Kostky (www.d20.cz). V komunitě jsou známí jako sirien, Log, ShadoWWW, Aegnor, Elfaxik, Gurney, Chyba, Maelik, Tarfill, Xyel a menším dílem mnozí další (velkým přínosem byli zejména Pan Bača, Shari a LokiB).