Blog: Sirien

PŘEDPRODEJ ZAHÁJEN

To co toužíš vědět

Předprodej probíhá zde na Fantasy obchodě!

https://www.fantasyobchod.cz/jeskyne-a-draci

Za kolik? 699 CZK, což je 42% sleva (500 CZK) oproti budoucímu maloobchodnímu prodeji!

Do kdy? 25. října.

Dostaneš v rámci předprodeje něco navíc? Ano :)

...a něco navíc

Původně jsme na GameConu 2021 chtěli mít křest už vydané knihy - ale bohužel kvůli různým už dříve mnohokrát popsaným průběžným zdržením jsme to nestihli, tak jsme při jeho příležitosti spustili alespoň předprodej. Finální verze obálky je stále v přípravě, tak jsme se s vámi podělili alespoň o jeden z vnitřních obrázků (konkrétně o Kouzelníka) - podobných vás ve finální knize čeká mnohem víc! (Část jednoho dalšího najdeš v jedné nebo druhé info brožurkce GameConu v rámci JaD reklamní stránky.)

V rámci GC proběhla i přednáška o novinkách na české RPG scéně, ve které měly JaD svůj vstup - stejně jako mnoho jiných sourozeneckých projektů z rodiny nakladatelství Mytago. Přednášky byly nahrávané a už se nemůžeme dočkat, až je uvidíme online!

Kvůli GameConu jsme se na chvíli odmlčeli, ale nemusíte se bát - už jsme zase zpátky a v blízké době se s vámi podělíme o další vhled do JaD a jejich vývoje.

Termín vydání? Říjen 2021!

Tajené - a odkládané - datum

Když jsme v současném týmu převzali práce na JaD, ohledně termínů jsme se domluvili na dvou věcech. Zaprvé jsme si dali jasný deadline, a zadruhé jsme si slíbili, že o něm nikomu neřekneme, dokud nebude skutečně hotovo. Obě věci spolu souvisí. Termín byl důležitý, abychom si mohli určit realistický rozsah hry, sledovat postup a aby nás něco skutečně tlačilo do práce. Utajení termínu bylo důležité, protože termín musí být možné (odůvodněně) posunout bez toho, aby to všechny okolo zklamalo. A i když jsme poslední dobou už naznačovali, že se vydání blíží, datum jsme skutečně udrželi v tajnosti. Což bylo dobře.

Prapůvodní termín dokončení měl být konec minulého roku. Věci šly relativně dobře, ale pak jsme se rozhodli vydat celou hru pouze v jedné knížce. Aby to bylo možné, musely přibýt kapitoly pro Průvodce hrou, stejně jako výčty monster a nemalé množství dalších návodných textů napříč knihou. To bylo značné množství práce, která si samozřejmě vyžádala nemálo času navíc. Novým termínem vydání pak měl být letošní červencový GameCon. Doufali jsme, že se tam budeme moct všichni sejít mezi sebou i s vámi fanoušky, udělat křest, besedu, oslavu atp. Ještě pár týdnů zpátky jsme si říkali, že to skutečně zkusíme a že to bude stát za to.

A pak nám došlo, že to za to nestojí. Česká RPG scéna pamatuje příliš mnoho uspěchaných projektů, které skončily "placenou betaverzí" - knížkami s mizenrou korekcí a hromadami překlepů, nezahlazenými texty, bez rejstříků, s triviálními grafickými nedostatky a/nebo samotná pravidla s desítkami stran errat, která následovalo vydání revidovaných verzí (které v podstatě znehodnotily ty původní, zákazníky koupené). Kdyby měly JaD dopadnout stejně, tak by nás to hrozně mrzelo - a hlavně by nám to přišlo hrozně nefér vůči komukoliv, kdo si je koupí. A tak jsme se rozhodli, že si dáme dalšího čtvrt roku navíc - vše dokončíme v klidu, bez stresu a s rezervou, ale hlavně pořádně a "na první dobrou". A možná, možná přitom ještě vytvoříme něco menšího navíc. Samozřejmě nám je jasné, že nějaký šotek zařádí a někde nějaká chyba proklouzne - tomu se nejspíš nedá vyhnout. Ale chceme, aby to byly skutečně jen detaily.

Termínem vydání Jeskyní a draků je říjen 2021.

Konkrétní den teď neřešíme a doplníme ho až na konci léta (podle toho, jak se nasmlouvá tiskárna a další technické a logistické detaily).

Samozřejmě, i když vydání na GameCon nestíháme, pořád tam mnoho z nás bude a pokud chcete, můžete nás tam najít a potkat - moc rádi vás uvidíme! (Najdete nás např. na přednášce o novinkách na české RPG scéně.)

Předprodej Jeskyní a draků se právě teď připravuje a novinky k němu určitě oznámíme už velmi brzy.

Aby bylo jasno - termínem vydání myslíme termín vydání fyzické knihy. PDF a další elektronické verze budou také, jak jsme už slíbili dříve, ale zatím není jasné, zda je vydáme současně s knihou, o něco dříve nebo o něco později. Pokud by to bylo později, tak na ně ale určitě nebudete čekat nijak extra dlouho. (A ano, půjde o plnohodnotná vydání, žádné zkrácené záležitosti).

Drobný dodatek

I když už je vše vyřešené a v konečné fázi přípravy, ne vše je k dnešnímu datu formálně uzavřené a podepsané. Existuje tedy nějaká naprosto mininální šance, že se věci mohou vykolejit. Nečekáme to a máme za to, že se tak už nestane a že všechna rizika byla bezpečně zažehnána, ale navzdory našemu opojení optimismem je fér to zmínit. Pokud by se něco hrozně zbořilo, tak bychom vám dali obratem vědět.

Co jsou dobrá pravidla?

Na pravidlech nezáleží.

Tuhle větu jsem slyšel i četl už nekonečně krát. Takřka vždy od mnohaletých hráčů, kteří hráli převážně jeden systém, popř. několik málo podobných systémů stejným herním stylem. Kdokoliv, kdo vyzkoušel různé systémy a herní styly, ví, že není pravdivá. Na pravidlech záleží. Jak nebezpečné jsou boje, jak snadné je vyhodnotit improvizovanou akci nebo bojový manévr, jakou hra dává šanci na úspěch té které akce a jak nakládá s neúspěchem, jaký význam má výbava a náhoda oproti hodnotě vlastností postavy, jak je hodnocené překvapení nebo taktická pozice, jak se projevují sociální schopnosti postavy a mnoho a mnoho dalšího citelně mění, jak hráči hru hrají.

Osobně myslím, že důvod, proč si tolik lidí myslí, že na pravidlech nezáleží, je, že hráli se špatnými pravidly, která se postupně naučili nepoužívat. Vytvořili si vlastní herní styl, který si pak případně přenesli i do jiných pravidel, pokud je zkusili. Styl, který, co jsem pozoroval, ve velkém spočívá v tom, že Průvodce hrou rozhoduje skoro o všem a občas se hodí kostkou. Když se "naučíte" hrát takhle, tak na pravidlech skutečně nezáleží - protože je nepoužíváte. (Byť s dobrým Průvodcem to může být pořád velmi dobrá hra!)

Dračí doupě je dobrý systém.

Další věta, kterou jsem slyšel a četl mnohokrát - a která také není pravdivá (byť hry podle DrD zábavné určitě byly!). Tohle není nové téma. Důvod, proč si lidé myslí, že DrD je dobrá hra, spočívá ve výše uvedeném - naučili se ho nepoužívat, postupně ho ořezávali a případně záplatovali až nakonec to čemu říkají Dračí doupě není Dračí doupě.

  • "Hraju původní DrD."
  • "Vážně? A která pravidla z něj používáš?"
  • "Pět vlastností, hod 1k6+, životy a magy."

Pět vlastnstí, hod 1k6+, životy a magy nejsou Dračí doupě - a pořádně nejsou ani celé jeho jádro. Hod na selhání kouzla, % hody zloděje, % hody na objevení tajných dveří, hod na získání psa, řešení trojčlenky při používání mimosmyslových schopností, domácák z účetnictví z Magického střehu, siccovy herně nepoužitelné Sítě, lineární přesvědčení, překombené tabulky cestovních rychlostí, dovednosti s dovednostními body, rozšířený soubojový systém a volitelná pravidla pro únavu a mnoho a mnoho dalšího, co mnozí z vás nejspíše už zapomněli - to celé dohromady je Dračí doupě. Fakt, že všechny tyhle věci šlo ignorovat byla velká síla DrD, která mu dala velkou tvárnost pro domácí úpravy a v mnohém stála za jeho úspěchem. Fakt, že jste to ignorovat chtěli, z něj dělá špatný systém. To, že u nás dlouho nebyly žádné alternativy a většina hráčů si prošla touto zkušeností je důvod, proč si mnozí hráči myslí, že na systému nezáleží a že každý systém si stejně všichni předělávají.

Takže. Co vlastně dělá dobrou hru? Vnitřní logika a ucelenost? Jednotné mechaniky? Jednoduchost a zapamatovatelnost? Snadné upravování? To, že pamatuje na všechny možné i nemožné situace? Velká hráčská základna a mnoho doplňků? Schopnost udržet hru v chodu bez neustálých zásahů ze strany Průvodce hrou? To vše a další věci mají určitě svou váhu a při tvorbě hry jsme na to vše pamatovali.

Co podle mě dělá skutečně dobrou hru jsou pravidla, která má smysl používat. Pravidla, která dělají hru zajímavější a zábavnější. Pravidla, která vedou ke vzniku zajímavých scén, která inspirují hráče i Průvodce k tvorbě zajímavých akcí a situací. Taková, která umožňují odehrát věci, které by se jinak odehrávaly těžko, která hru zjednodušují nebo která umí udělat jinak nudnou část hry zábavnou. Pravidla, jejichž samotné vyhodnocení je zábava odehrávat.

Pravidla, která přináší něco žánrově specifického, co se nehodí do každé hry (např. pravidla pro šílenství nebo nemoci), nebo něco, co je zábavné jen pro některé herní styly a skupiny (např. stavba hradů, hraní bitev nebo dlouhodobá zranění), by měla být volitelná. Volitelná pravidla by ale měla být opět zábavnější - ne jen složitější. Co je stejně důležité jako volitelná pravidla - pokud je hru někde možné zjednodušit (např. nepoužíváním dovedností), tak by hra sama měla hráčům říct, jak takové zjednodušení provést, a ne, že je nechá, ať si jen poradí sami.

S touto filozofií jsme tvořili Jeskyně a Draky, jak naše vlastní pravidla, která původní DnD 5e rozšířují, tak volitelná pravidla, která k těm původním nabízí nějakou alternativu. Každá část pravidel by měla přinášet něco zajímavého a její samotné používání by měla být zábava. Žádné pravidlo by nemělo fungovat jen jako nutné vyhodnocení - každé by mělo udělat hru zábavnější, než by byla bez něj.

Ohlédnutí za finálním textem

Dopsáno

Před rokem a půl jsem převzal tvorbu Jeskyní a draků. Projekt byl po předchozích problémech ve stavu "chaotické rozpracovanosti", měl z mého pohledu podivný rozsah (co v knize být mělo a nemělo), některé hotové věci mi svým zpracováním nevyhovovaly a autorský tým byl v podstatě zcela rozpadlý. Takže jsem se po dohodě se Skavenem (vydavatelem), který mi dal prakticky volnou ruku, rozhodl začít v podstatě úplně od začátku. Sestavil jsem nový autorský tým, více méně namátkou jsem vybral od čeho začít (tvorba nových Oborů povolání) a začli jsme tvořit od základu znovu.

Původně jsem myslel, že jen zabrousíme ShadoWWWův překlad DnD a doplníme pár potřebných věcí. Jak ale práce pokračovala, tak se toto "zadání" živelně měnilo. Zbroušené texty nám nepřišly dost dobré, takže jsme je začli přepisovat znovu od začátku a původní text sloužil jen jako osnova. Struktura knížky nám přišla pro začátečníky zmatečná, takže jsme přeskládali kapitoly. To vedlo k dalším ještě větším změnám samotných textů. Místy jsme přidali věci, které jsme věděli, že přidat chceme. Místy nám nové věci vznikaly samy s tím, jak jsme naráželi na nějaké námi nebo širší komunitou vnímané nedostatky. Jak práce pokračovala, přestávalo být jisté, že zvládneme ve stávajícím týmu zpracovat více knížek - natož kdy. To vedlo k rozhodnutí vydat celou hru v jediné knize, což přidalo další kapitoly a vedlo k dalším úpravám. Rozsah knížky se oproti úplně původnímu záměru nakonec zdvojnásobil (možná i ztrojnásobil) - zahrnuli jsme více Povolání, vytvořili jsme pro ně mnohem více nových Oborů, přidali jsme více návodných textů, více rozšiřujících modulů, rozsáhlé rady pro Průvodce hrou, zkrácnený bestiář a katalog magických předmětů. O tom všem se můžete dozvědět víc v sérii rozhovorů pro PJ craft a v několika dalších, které teprve vyjdou (nebo budou teprve poskytnuty).

Texty měly být původně hotové na podzim minulého roku. A kdybychom nešli cestou jedné knihy, tak by nejspíš i byly. Po sloučení knih měly být texty hotové v únoru. Když jsme tento víkend konečně dopsali a "odklepli" poslední odstavec, tak vlastně nemáme ani moc velké zpoždění. Marketingově bych teď měl asi napsat, jak mě to naplnilo nadšením a energií - ale pravda je, že jsem to nijak zvlášť neprožíval. Na jednu stranu cítím částečnou úlevu, že to je už konečně hotové. Na stranu druhou nemám na starosti jen texty, ale celé vydání, takže se má pozornost jen přesunula od textů k otázkám grafiky, sazby, dalších korekcí a tisku. Ano, jsme už skoro u konce a ostatní autoři si můžou plácnout high-five, pro mě (a mnohé další) ale ještě nemálo práce zbývá.

Jsme tu pro vás

Poté, co jsem Jeskyně a draky převzal, jsem napsal pár veřejných oznámení a poskytl jsem Gergonovi jeden rozhovor. V mnohých z vás to vzbudilo (nebo obnovilo) nadšení pro projekt. Toto nadšení se ale rychle změnilo v rozpaky, když z naší strany padlo opět ticho. Důvody onoho ticha jsou popsány výše - kapacity byly omezené a my se soustředili na zpracování stále se rozrůstajícího objemu práce, takže na komunikaci nezbýval čas ani energie. Sotva jsem se dostal k tomu napsat na občasný nesmělý dotaz ujištění, že projekt pokračuje a že Jeskyně a draci určitě budou. Za vaši trpělivost v tomto směru vám za celý tým moc děkuji.

S tím, jak práce dobíhaly, jsme získali i více času na to o Jeskyních a dracích mluvit a komunikovat s vámi fanoušky. S Gergonem jsme udělali jeden velký (výše odkázaný) rozhovor, který teď vychází po tematických dílech. V blízké době vyjdou další rozhovory a články. Zresetovali jsme tento web a aktualizovali jsme zde prezentované informace (...a možná, možná se někdy dostaneme i k tomu dát mu nějaký reprezentativnější vzhled). Začali jsme interagovat na Discordu (v oficiálním vlákně JaD na serveru Mytaga i na serveru PJ Craftu), jsme vám k dispozici "u nás doma" na Kostce. A oživili jsme i ten Facebook a snad se dostaneme i k tomu být na něm přítomní.

Kdy Jeskyně a draci vyjdou? Aktuálně dokončujeme nějaké záležitosti s grafikou. Hned, co budou hotové, dáme vědět i oficiální datum publikace. To už nebude moc daleko - jakmile budeme mít grafiku, budeme se moct pustit do sazby, což už moc času nezabere. Ale - jak jsem psal, texty jsou už kompletní, takže se už klidně můžete začít těšit.

Za autorský tým sirien