Jeskyně a Draci pro začátečníky

Jeskyně a draci necílí jen na stávající hráče, ale i na úplné začátečníky. Ti mohou nad JaD váhat kvůli jejich velkému rozsahu - ale zbytečně! Aby mohli jít hrát, stačí jim přečíst jen o málo víc, než úvodní komiks. Zbytek knihy jsou materiály pro další měsíce a bez nadsázky roky hraní - alternativní a rozšiřující pravidla, inspirativní texty, seznamy kouzel a ukázkových kouzelných předmětů, protivníků a mnoho dalšího. JaD ale na začátečníky nepamatuje jen co do rozsahu - čím dalším jim vychází vstříc?

Rychlý skok do hry

Pokud Jeskyně a Draky vůbec neznáte, přesto můžete hrát do hodiny od okamžiku, kdy je otevřete. Pokud váš Průvodce alespoň tuší, o co jde, pak klidně za méně - třeba i do patnácti minut. Základní pravidla pokrývá už úvodní komiks a nic moc víc ke své první hře znát nepotřebujete (možná pět nebo deset stránek Základů a druhé kapitoly).

Do hodiny? Ale co tvorba postav!?

Výborná otázka. Jak jsem vysvětlil v předchozím díle blogu, v JaD probíhá tvorba postav poněkud odlišně, než ve většině ostatních RPG. Už samotná tvorba postav je hrou a zábavou, ne jen suchou přípravou! Tvorba postav trvá půl hodiny až hodinu - a pak se už vrháte rovnou do dobrodružství.

Skutečným omezením začátku hry tedy je příprava samotného příběhu - to lze však snadno vyřešit použitím předpřipraveného dobrodružství z fanouškovské tvorby - nebo v dohledné době i přímo z autorské dílny Mytaga. A zkušenější Průvodci příběh samozřejmě mohou i zcela odimprovizovat.

Téma, žánry a prostředí

Rychlý začátek hry je dále podpořen výchozím žánrem Jeskyní a draků, tedy hrdinskou fantasy. Jde o snadno představitelný a uchopitelný žánr, v němž lze jednoduše najít paralely s pop-kulturní historií (předobrazy keltů, barbarů…), knihami i filmy (Pán prstenů, Conan...), seriály (Hra o trůny, Zaklínač, Dračí princ, Herkules a Xena...) nebo i pohádkami (Dračí srdce, Hvězdný prach, Princezna zakletá v čase...).

Hrdinská fantasy je lidem nejen blízká, ale nabízí i mnoho přímočaré zábavy, kterou je snadné vytvořit, hrát i ocenit - od střetů s mocnými netvory přes boj se zlem a záchrany kdekoho a kdečeho až po různé hrdinské výpravy. Podle vaší chuti může být akční, ale i sociálně dramatická, humorná nebo skoro hororová.

Samozřejmě, fantasy může být i komplikovaná a cizí, se světy útočícími na hranice fantazie, s reflexí složitých společenských nebo mýtických konceptů, s temnými, hororovými a mnoha dalšími subžánry. Jeskyně a draci takové umí podpořit (jak jsem vysvětloval v tomto díle blogu) a pokud jim fandíte, můžete se do nich rovnou vrhnout - avšak hrdinská fantasy je snadno otevřená i (spolu)hráčům, kteří jinak fantasy literatuře a filmům nefandí.

Přehledná struktura knihy

Celá struktura knihy je uzpůsobená začátečníkům. Ať už je řeč o pořadí kapitol a podkapitol, seznamech možností (např. akcí a manévrů) nebo o struktuře samotného textu pravidel a herních postupů, vše bylo vždy zpracováváno (popř. několikrát přepracováno) především s ohledem na pravidla neznajícího nováčka a jeho rychlou orientaci jak v knize, tak ve znění a významu jednotlivých pravidel.

To neznamená, že by to bylo na úkor zkušených veteránů! Uzpůsobit knihu nováčkům byla spousta práce, ale překvapivě jsme zjistili, že to vlastně znamenalo učinit ji i prostě obecně přehlednější.

Krokové učení

Pravidla Jeskyní a draků se nezdržují zbytečnou a nudnou teorií, kteru byste se museli učit. Jak už bylo také vysvětleno v dřívějším díle blogu, všechny herní návody a rady jsou zapracované rovnou do znění pravidel. Následujte předložené postupy, a hra samotná vám ukáže, jak ji hrát tím nejzábavnějším možným způsobem.

Ačkoliv se může na pohled zdát, že jsou pravidla plná pokročilých návodů a rad, jako začátečníci je můžete s klidem vynechat - a věříme, že je díky jejich odlišení i sami přirozeně vynecháte. Kniha vám tak z kraje vaší herní kariéry předloží jen minimum pravidel a postupů, které skutečně potřebujete.

S tím, jak si hraní a pravidla zažijete, se pak budete průběžně vracet k jednotlivým dalším postupům a rozšiřujícím pravidlům, případně si budete uvědomovat další možnosti a významy těch, které už znáte. JaD vám tak poskytnou dlouhodobého průvodce, který vám umožní se v hraní ještě dlouho zlepšovat a dělat vaše hry ještě mnohem zábavnější!

Mnoho materiálu do budoucna

Základní kniha Jeskyní a draků obsahuje jedenáct Povolání a čtyřicet jedna Oborů (tedy archetypů postav) a pravidla a schopnosti pro všech 20 Úrovní, sedm Ras a několik Rasových rodů, stovky kouzel od Triků po nejmocnější magii 9. Stupně, desítky ukázkových Kouzelných předmětů od Běžných po Artefakty a stovky ukázkových protivníků - a mnoho dalšího.

Bez nadsázky existují skupiny, kterým takové množství materiálu v RPG vystačilo na několik desítek (!) let hraní. Samozřejmě existuje rozšiřující fanouškovská tvorba a rozšíření pro 5e s nimiž jsou JaD kompatibilní a v budoucnu vydáme i rozšíření pro samotná JaD - avšak JaD samy o sobě jsou tou jednou hrou, která vás bude bavit nejen z kraje, ale která s vámi může zůstat i celou vaši možná doživotní herní kariéru.

PS - v době zveřejnění tohoto blogu stále zbývá pár hodin super slevy v předprodeji!