Veselé svátky!

Píšeme svátky, protože Slunovrat už byl a Silvestr teprve bude a my doufáme, že si svátky už užíváte a ještě užívat budete! Konec letošního roku byl pro nás - a všechny, kteří nás předtím podporovali - velkou událostí. Věříme, že vydání Jeskyní a draků přineslo radost i vám všem ostatním, kteří jste se k nim dostali až po vydání (nebo, možná, teprve dostanete dnes večer pod stromečkem). Doufáme a přejeme vám, že si nejen užijete konec letošního roku v klidu a pohodě, ale že si v příštím roce užijete i spoustu zábavy při hraní!

Jak jsme sem došli

Konec roku a pár týdnů odstupu od vydání je zároveň dobrou chvílí na to ohlédnout se za vším, co k tomuto okamžiku vedlo.

Projekt Jeskyní a draků existoval už mnoho let, ale bohužel se mu dlouho nedařilo. Před více než dvěma lety jsme museli sestavit zcela nový tvůrčí tým (který se nakonec rozrostl na více, než 40 lidí) a do celé práce se pustit prakticky znovu od začátku. Tušili jsme, do čeho jdeme a měli jsme zkušenosti z jiných velkých projektů a tak jsme se do práce pustili nejen s nadšením, ale i s vědomím, že jde o běh na dlouhou trať.

Ona trať měla mít původně zhruba rok až rok a půl, ale protáhla se na dva a něco málo k tomu. Částečně to bylo dáno tvůrčím zápalem a průběžným rozšiřováním práce, částečně pak vnějšími okolnostmi (od covidu po krizi v tiskařství). Ani přes rozsah týmu a jeho nasazení jsme neměli energii dělat vše, co jsme chtěli. Zejména komunikace s fanoušky první rok velmi vázla - a o to více vám jsme vděční za zachování podpory a důvěry, že na JaD i přes až hrobové mlčení skutečně pracujeme a že je i v rozumně dohledné době dokončíme.

Texty byly uzavřeny před třičtvrtě rokem. Tím ale práce neskončila. Následovaly nejen rozsáhlé několikanásobné korekce, další proofreading a zejména práce na ilustracích a grafice, ale přes veškerou snahu jsme neodolali ani dalšímu dobrušování a přidávání detailů. I po uzávěrce textů tak ještě přibyl nějaký ten odstavec tady a rámeček támhle, možná i nějaká ta tabulka a po posledním nuceném odkladu vydání zejména i celý úvodní komiks.

Výsledkem tohoto průběžného broušení a přidávání věcí bylo, že ony odklady nevedly ke klidnému finále, které byste možná očekávali. Možná právě naopak. Snaha stihnout slíbený termín měla za následek velmi stresující dva týdny plné intenzivní práce. Týmový rekord v nespaní byl 63.5 hodiny (od sobotního rána do noci z pondělka na úterek…) - ale ani mnozí další členové týmu na tom nebyli o moc lépe. O nutnosti hodit na tu dobu za hlavu práci a rodinu nemluvě.

Výsledek nám ale stál za to - a doufáme, že i vám.

Opakované rozsáhlé korekce byly úmorné, ale vyplatily se - na rozsah knihy je v ní chyb pomálu. Těch pár, které proklouzly, najdete v Errata (kde můžete případně i informovat o dalších - jak věcných, tak o překlepech atp.) Oproti prvnímu dojmu, skutečné chyby tam jsou jen tři, všechny dané naší nepozorností (po jedné u Čaroděje, Druida a Tuláka-Eminence) - zbylé položky jsou převážně různá doujasnění nebo doplnění. Všechna errata jsou (a průběžnou budou) zapracována do PDF, které si můžete stáhnout-za-kolik-chcete.

A kam půjdeme dál

Velkou výhodou JaD je jejich plná kompatibilita s 5E - už teď s nimi můžete použít vše, co k nim kdy vyšlo, popř. vše, co česká 5E komunita za mnoho let vytvořila a přeložila (a že toho není málo! Víc, než kdy vyšlo pro DrD nebo jakoukoliv jinou českou hru). Od pravidlových rozšíření přes malá dobrodružství až po celé rozsáhlé kampaně. To ale určitě neznamená, že by neměla vznikat další tvorba pro JaD samotné.

V nejbližších týdnech zveřejníme několik materiálů, které jsme pro JaD vytvořili, ale které se z různých důvodů nedostaly do jejich finální verze - např. pár dalších Oborů povolání.

Hned v lednu začněme pracovat na dokončení třech slíbených úvodních dobrodružství pro začátečníky, které nejspíše (!) můžete očekávat už příští rok, možná (!) i dříve, než před jeho koncem. V týmu máme vytvořené nástřely na několik možných rozšíření. Máme zajímavý a nekonvenční nápad na vlastní Bestiář, koncept příručky pro tvorbu fantasy světů, možný nástřel obsahu pro případné budoucí pravidlové rozšíření atp. Kolik toho skutečně vznikne - a zejména jak rychle to bude vznikat - záleží hlavně na tom, jak úspěšné JaD budou mezi vámi - hráči. Doufáme, že jejich současný úspěch není jen nadšení užší skupiny fanoušků a pokud se jim bude dařit dál alespoň přibližně tak dobře, jak se jim daří doposud, tak může v budoucnu vzniknout i jeden velký doplněk ročně.

Věříme, že pro JaD budete chtít tvořit i vy, hráči a fanoušci - a že svou tvorbu budete chtít sdílet mezi sebou. V týmu zrovna řešíme, jak vám pro to připravit co nejlepší prostředí - od fanouškovského loga přes materiály s radami a návody až po případnou spolupráci pro ty z vás, kteří to se svou tvorbou myslí vážně nebo by se dokonce chtěli stát budoucími autory (protože tým určitě není uzavřený!)

Budoucnost JaD a všeho okolo vypadá slibně a dobrodružně. Doufáme, že slovenské i české herní komunitě budou přinášet radost a zábavu dlouhé roky stejně, jako to v minulosti dělalo Dračí doupě nebo mnohé edice DnD.